Sejarah Imam Besar Al-Azhar
Imam Besar mengawasi Masjid Al-Azhar, keberadaan Universitas Al-Azhar dan bertanggung jawab atas urusan agama resmi selain Mufti Besar Mesir. Gelar Imam Besar dikeluarkan sesuai dengan Undang-undang Nomor 103 Tahun 1961 mengenai Pegembangan Al-Azhar, dengan dibubarkannya Dewan Ulama Senior al Azhar dan digantikan dengan Akademi Riset Islam.
Dengan dikeluarkannya peraturan ini, maka Syeikh Al-Azhar merupakan Imam Besar Al Azhar, dan Imam yang diminta pendapatnya mengenai urusan-urusan keagamaan, yang sesuai dengan al-Qur’an dan ilmu-ilmu Islam. Pengangkatan Imam Besar Al-Azhar sesuai dengan Keputusan Presiden yang diambil dari anggota Akademi Riset Islam.
Meskipun gelar Imam Besar Al-Azhar pertama kali digunakan sejak tahun 1961 tetapi sejak abad ke-14, Masjid Al-Azhar dan Universitas Al-Azhar dipimpin Musyrif Al-Azhar kemudian gelar tersebut diganti menjadi Nazhir Al-Azhar pada masa Kesultanan Utsmaniyah gelar tersebut menjadi Grand Syeikh Al-Azhar atau Syeikh Besar Al-Azhar.
Dalam sejarahnya al-Azhar telah mengangkat 44 Syeikh al-Azhar, berikut profil singkat Syeikh al-Azhar dari pertama hingga keenam:
Pertama, Syeikh Muhammad Bin Abdullah Al-Kharrasyi (1010-1101 H/1601-1690 M.)
Syeikh al-Imam Muhammad bin Abdullah bin Ali al-Kharrasyi, orang pertama yang diangkat menjadi Syeikh al-Azhar. Lahir di desa Abu Kharrasy, markaz Syabrakhit, propinsi Buhayra tahun 1010 H/1601 M.
Beliau dididik oleh para ulama terkemuka, seperti ayah beliau sendiri, Syeikh Jamaludin Abdullah al-Kharrasyi, Syeikh Lugony, Syeikh al-Ajhury, Syeikh al-Syamy dan syeikh-syeikh yang lain. Para syeikh mengajarkan beliau kurikulum al Azhar, berupa ilmu-ilmu agama, ilmu bahasa, sejarah, mantiq dan ilmu kalam.
Karya-karya beliau: Risalah fi Basmalah, Fathu al-Jalil, fikih Maliki, al-Syarh al-Kabir (tentang fikih), Al-Syarh al-Shaghir, ringkasan al-Syarh al-Kabir Muntaha al-Raghbah.
Kedua, Ibrāhīm ibn Muhammad ibn Ahmad al-Bājūrī
Nama lengkapnya Burhanuddin Ibrahim al-Bajuri bin Syeikh Muhammad al-Jizawi bin Ahmad. Beliau di lahirkan di desa Bajur dari propinsi al-Munufiya Mesir tepat pada tahun 1198 H/1783 M.
Sejak kecil beliau telah hidup dalam kalangan orang shaleh karena orang tua beliau juga merupakan seorang ulama yang alim dan shaleh.
Tahun 1212 H beliau berangkat ke al-Azhar untuk mengambil ilmu dari para syeikh-syeikh di Universitas tertua tersebut. Pada tahun 1213 H/1798 M Prancis telah menduduki Mesir sehingga membuat beliau keluar dari al-Azhar dan tinggal di Jizah selama beberapa tahun, dan akhirnya kembali lagi ke al-Azhar pada tahun 1216 H (1801 M) setelah Prancis keluar dari Mesir.
Rektor Universitas al-Azhar
Al-Bajuri mengajar di Universitas al-Azhar, dan pada tahun 1847 menjadi rektornya, posisi yang dipegangnya sampai akhir hayatnya. Selama masa jabatannya sebagai Syeikh al-Azhar ia menghabiskan banyak waktunya untuk mengajar.
Sebagai pengikut Imam Al-Syafii, ia menulis lebih dari 20 karya. Di bawah ini beberapa karyanya;
- ‘Asyiyah Ala Risalah Syeikh al-Fadhali, merupakan ulasan dan penjelasan makna “La Ilaha Illa Allah”, kitab ini merupakan kitab yang pertama sekali beliau karang, ketika itu umur beliau sekitar dua puluh empat tahun.
- Hasyiyah Tahqiqi al-Maqam `Ala Risalati Kifayati al-`Awam Fima Yajibu Fi Ilmi al-Kalam, kitab ini selesai pada tahun 1223 H.
- Fathu al-Qaril al-Majid Syarh Bidayatu al-Murid, selesai di karang pada tahun 1224 H.
- Hasyiyah Ala Maulid Musthafa Libni Hajar, selesai pada tahun 1225 H.
- Hasyiyah `Ala Mukhtasor as-Sanusi (ummul Barahain), selesai pada taun 1225 H.
- Hasyiyah `Ala Matni as-Sanusiyah fil mantiq, selesai pada tahun1227 H.
- Hasyiah `ala Matn Sulama fil mantiq
- Hasyiah `ala Syarh Sa`ad lil aqaid an-Nasafiyah
- Tuhfatu al-Murid `Ala Syarhi Jauharatu at-Tauhid Li al-Laqqani, selesai pada tahun 1234 H.
- Tuhfatu al-Khairiyah `Ala al-Fawaidu asy-Syansyuriyah Syarah al-Manzhumati ar-Rahabiyyah Fi al-Mawarits, selesai pada tahun 1236 H.
- Ad-Duraru al-Hisan `Ala Fathi ar-Rahman Fima Yahshilu Bihi al-Islam Wa al-Iman, selesai pada tahun 1238 H.
- Hasyiyah `Ala Syarhi Ibni al-Qasim al-Ghazzi `Ala Matni asy-Syuja`i, selesai di tulis pada tahun 1258 hijriyah, kitab ini merupakan kitab yang di pelajari di al-Azhar Syarif dan seluruh pesantren di Nusantara sampai sekarang. Kitab ini beliau tulis di Makkah tepat di hadapan Ka`bah dan sebagiannya di Madinah tepat di samping mimbar Rasulullah dalam masjid Nabawi.
- Fathul Qarib Majid `ala Syarh Bidayah Murid fi ilmi Tauhid, selesai beliau karang tahun 1222 H
- Manh al-Fattah `ala Dhau’ al-Mishabah fin Nikah
- Hasyiah `ala Manhaj, tidak sempat beliau sempurnakan
- Hasyiah `ala Mawahib Laduniyah `ala Syamail Muhammadiyah Imam Turmuzi
- Tuhfatul Basyar, ta`liqat `ala Maulid Ibnu Hajar al-Haitami
- Ta`liqat `ala tafsir al-Kisyaf
- Hasyiah `ala Qashidah Burdah
- Hasyiah `ala Qashidah Banat Sa`ad
- Hasyiah `ala Matn Samarqandiyah fi ilmi Bayan
- Fathul Khabir Lathif fi ilmi Tashrif
- Durar Hisan `ala fath Rahman fima Yahshulu bihi Islam wal Iman
- Hasyiah `ala maulid ad-dardir
- Risalah fi ilmi Tauhid yang kemudian di syarah oleh ulama Nusantara, Syeikh nawawi al-bantani dengan nama kitab beliau Tijan ad-dadari.
- Hasyiah `ala Qashidah Burdah lil Bushiry. (Bersambung >>halaman 2 >>>)
No comments:
Post a Comment